خوانشی فرویدی از داستان گاو خونی
نویسندگان
چکیده
داستان گاوخونی از داستانهایی است که ساختاری رؤیاگونه دارد. در این مقاله کوشیده ایم در خوانشی روان کاوانه بر اساس نظریة فروید، ساختار رؤیاگونة این داستان و شیوة معنادهی آن را بررسی کنیم. این خوانش دو لایه را دربرمیگیرد: 1. لایة آشکار یا روساخت داستان؛ 2. لایة پنهان یا زیرساخت داستان. در لایة آشکار نشان داده میشود که داستان زمانی ذهنی دارد و رخدادهای آن در پیرنگی نامنسجم که اصل علیت و ترتیب زمانی در آن رعایت نمی شود، روایت میشود. در لایة پنهان، دو پیرنگ حذفی و استعاری داستان را از هم تفکیک کرده ایم. در پیرنگ استعاری، متن روایی گاوخونی نمادشناسی شده است و دو نماد رودخانة زایندهرود و باتلاق گاوخونی به عنوان دو نماد پرکارکرد که نشان دهندة جنس مادینه و بازگشت درون رحمی هستند، بررسی می شود. بسیاری از شخصیتهای متن بسته به رابطهای که با این دو نماد دارند، روان کاوی میشوند. در پیرنگِ حذفی، رابطة راوی با اصل لذت (غریزة زندگی) و غریزة مرگ بررسی میشود تا تعلیقِ بی پایانِ راوی در فرایند جبر، تکرار و حرکت به سوی مرگ تبیین شود.
منابع مشابه
خوانشی فرویدی از رمان سوران سرد
رمان سوران سرد ضمن اشاره به جنگ تحمیلی، بیشتر در بیان وقایع جنگ با حزبیها در مناطق کردستان و فشارهای روحی ـ روانی ناشی از جنگ نوشته شدهاست و میتوان آن را از جنبههای مختلفی از جمله روانکاوی فروید بررسی کرد. مهمترین مؤلفههای نظریة فروید، بحث ترس، اضطراب و مکانیسمهای دفاعی روانشناختی است که بر بیمار در مواقع اضطراب عارض میشوند. ازآنجاکه جنگ موجب استرس و اضطراب در افراد درگیر جنگ ...
متن کاملخوانشی روانشناختی از داستان
نقد روانشناختی برپایه دیدگاههای روانشناسانی نظیر فروید و یونگ بنیان نهاده شده است، اما لزوماً به نظریات این دو تن محدود نمیشود. آنچه در این رویکرد حائز اهمیت است، تسلط منتقد بر نظریههای روانشناختی و استفاده مناسب از آنها برای بازخوانی متن و عرضه معنای جدیدی از آن است. «اسماعیل شجاع» عنوان داستان کوتاهی است از هوشنگ مرادی کرمانی. موضوع اصلی داستان جزو مباحث مرکز توجه در علم روانشناسی است:...
متن کاملخوانشی پدیدارشناسانه از داستان کیخسرو
جستوجوی جاودانگی یکی از مهمترین درونمایههای متنهای اسطورهای است. قهرمان اسطورهبه دنبال دستیابی به جاودانگی است و برای رسیدن به این هدف، هستی خود را قربانی میکندوازخواستههاینفسانیخودمیگذردو این درستمانندکاری استکهکیخسرودرشاهنامهانجاممیدهد. این مقاله برآن است که با روش توصیفی–تحلیلیبر پایه نظریه تقلیل پدیدارشناسانه ادموند هوسِرل، به بازخوانی مسأله بازگشت به اصل در داستان کیخسرو بپردازد. ه...
متن کاملخوانشی پدیدارشناسانه از داستان کیخسرو
جست وجوی جاودانگی یکی از مهمترین درون مایه های متن های اسطوره ای است. قهرمان اسطورهبه دنبال دستیابی به جاودانگی است و برای رسیدن به این هدف، هستی خود را قربانی می کندوازخواسته هاینفسانیخودمی گذردو این درستمانندکاری استکهکیخسرودرشاهنامهانجاممی دهد. این مقاله برآن است که با روش توصیفی–تحلیلیبر پایه نظریه تقلیل پدیدارشناسانه ادموند هوسرل، به بازخوانی مسأله بازگشت به اصل در داستان کیخسرو بپردازد. ه...
متن کاملخوانشی ساختارگرایانه از داستان «کلاغها»ی نادر ابراهیمی
گریماس از ساختارگرایان و نظریهپردازان نشانهشناسی، با تأکید بر ساختار روایت کوشید با عبور از رویه یا سطح و ساختار متن، به لایههای درونی آن دست یابد. رویکرد اصلی گریماس، یافتن ارتباط ساختاری پنهانی است که در فرایند تولید معنا مؤثر است. در حقیقت، نویسنده با ایجاد نوعِ خاص روایت و راوی در داستان خود، سلسلهای زنجیرهوار از «فرستنده/ پیام/ گیرنده» را به کار میگیرد و با ایجاد ساختاری درست و منسجم...
متن کاملخوانشی بومگرایانه از داستان کوتاه «درخت گلابی» نوشتهی گلی ترقی
«درخت گلابی»، داستانی که داریوش مهرجویی آن را به پردهی سینما برد، از بهترین داستانهای گُلی ترقی نویسندهی تأثیرگذار معاصر ایرانی است. شخصیت اصلی داستان که خود را نویسنده و فیلسوف قلمداد میکند چهل سال را بیوقفه به فعالیت علمی و سیاسی محض پرداخته و با اینکه شهرتی برای خود به دست آورده است، اکنون چشمهی خلاقیتاش خشکیده و با حالتی سرخورده و نگران به باغ دماوند کودکیاش پناه آورده تا، شاید در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه نقد ادبیناشر: دانشگاه تربیت مدرس
ISSN 1735-000X
دوره 5
شماره 18 2012
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023